ࡱ> fhe@bgbjbjFF!l,,(  ffffz4 62 6 6 6 6 6 6 6$8Rc:v06i 06 6f   6 6\4 5 `\f (5 66065::45 : 500606 f f CHARAKTERYSTYKA EKOLOGICZNA PRZEDSIWZICIA BUDOWLANEGO Przebudowa drogi gminnej ZWIESZ - CZARNOTKA km 0+000,00  1+000,00 1. Wstp Charakterystyk ekologiczn przedsiwzicia budowlanego wykonano w oparciu o: Umow z Gmin BytoD z dnia 03.06. 2008r. Plan zagospodarowania dziaBki oznaczonej numerem geodezyjnym 2 w miejscowo[ciach Zwiesz, gm. BytoD Projekt wykonawczy przebudowy drogi gminnej Zwiesz - Czarnotka 2. Opis planowanego przedsiwzicia Rozpatrywane przedsiwzicie to przebudowa drogi gminnej Zwiesz  Czarnotka, na odcinku o dBugo[ci 1,000km, od km 0+000,00 do km 1+000,00. 2.1. Cel charakterystyki Celem charakterystyki jest odniesienie si do: a) bezpo[redniego i po[redniego wpBywu planowanej przebudowy na: [rodowisko oraz zdrowie i warunki |ycia ludzi dobra materialne i dobra kultury wzajemne oddziaBywanie midzy wy|ej wymienionymi czynnikami b) mo|liwo[ci oraz sposb zapobiegania i ograniczenia negatywnego oddziaBywania przedsiwzicia na [rodowisko c) mo|liwych konfliktw spoBecznych zwizanych z planowanym przedsiwziciem d) wskazanie, czy dla planowanego przedsiwzicia konieczne jest ustanowienie obszaru ograniczonego u|ytkowania, ograniczeD w zakresie przeznaczenia terenu, wymagaD technicznych dotyczcych obiektw budowlanych i sposobw korzystania z nich 2.2. Stan istniejcej drogi Droga gminna Zwiesz - Czarnotka stanowi poBczenia cz[ci wsi Zwiesz z drog wojewdzk o nawierzchni bitumicznej nr 267 Ujma Du|a  Piotrkw Kujawski oraz drog powiatow posiadajc tak|e nawierzchni bitumiczn nr 2827 C Kaczego  NasiBowo - BytoD. Omawiany odcinek drogi przebiega przez tereny wiejskie z pojedyncz zabudow zagrodow. TytuB prawny do terenu obejmujcego pas drogowy posiada inwestor. Droga posiada jezdni o nawierzchni wykonanej z tBucznia wapiennego szeroko[ci 4,0-4,5m i gruntowe pobocza. Na podstawie obserwacji w terenie stwierdzono znaczne zniszczenie istniejcej obecnie nawierzchni, zbyt maB i niejednakow jej grubo[ oraz zbyt wski pas drogowy. W obrbie pasa drogowego wystpuj: podziemne linie wodocigowe, podziemne linie telekomunikacyjne, napowietrzne linie energetyczne. 2.3. Zakres przedsiwzicia Przebudowa obejmuje odcinek 1,000km i polega bdzie na wykonaniu jezdni o nawierzchni bitumicznej (podwjne powierzchniowe utrwalenie emulsj asfaltow i grysami bazaltowymi) szeroko[ci 4,00m, obustronnych poboczy gruntowych szeroko[ci 0,75-1,00m i zjazdw na drogi boczne oraz indywidualnych. W zwizku z obecnym stanem drogi oraz prognozowanymi nat|eniami ruchu projektuje si: roboty przygotowawcze dostosowujce istniejc nawierzchni tBuczniow do wykorzystania jako doln warstw podbudowy pod nawierzchni bitumiczn, wykonanie grnej warstwy podbudowy grubo[ci 8cm (15cm na skrzy|owaniach z drogami gminnymi w km 0+124 i 0+896) z kruszywa Bamanego, wapiennego, wykonanie podwjnego, powierzchniowego utrwalenia nawierzchni emulsj asfaltow i grysami bazaltowymi 8/12 i 5/8 ( tak|e zjazdy na drogi boczne), uzupeBnienie poboczy gruntem z ukopu wraz z zagszczeniem i wyprofilowaniem, wykonanie zjazdw indywidualnych na dziaBki z nqawierzchnia z kruszywa wapiennego grubo[ci 15cm, oznakowanie pionowe skrzy|owania z drog wojewdzk. 3. Opis elementw przyrodniczych [rodowiska Obszar objty robotami (dziaBka oznaczona numerem geodezyjnym 2) to istniejca droga gminna o nawierzchni tBuczniowej. Bezpo[rednie otoczenie stanowi grunty rolne, istniejce gospodarstwa rolne ktre obsBuguje projektowana droga. Zabudowania s zlokalizowane w odlegBo[ci 10m minimum od jezdni drogi. Analizowany teren nie znajduje si w granicach obszarw chronionego krajobrazu lub otulinach parkw krajobrazowych i rezerwatw przyrody. W otoczeniu drogi gminnej Zwiesz - Czarnotka nie wystpuj udokumentowane stanowiska ro[lin i zwierzt chronionych oraz pomniki przyrody. Nie wystpuj tu ostoje ptakw lgowych lub wdrownych, majcych kluczowe znaczenie dla ich ochrony. 4. Okre[lenie przewidywanego oddziaBywania na [rodowisko Realizacja niniejszego projektu spowoduje krtkoterminowe oddziaBywanie na [rodowisko zwizane z budow drogi oraz dBugoterminowe zwizane z jej eksploatacj. Do zagro|eD tych nale|: zanieczyszczenie otoczenia drogi materiaBami u|ytymi do ulepszenia podBo|a, wykonania podbudowy i nawierzchni, zanieczyszczenie powietrza pyBem wzbudzanym przez pojazdy dowo|ce materiaBy po ukBadanych warstwach i drogach dojazdowych, zanieczyszczenie powietrza spalinami z silnikw maszyn i pojazdw transportowych, gazami i oparami wydzielanymi przez u|yte lepiszcza, opary benzyny z pojazdw i maszyn, ewentualne wycieki olejw, zanieczyszczenie gruntu i wd paliwami, lepiszczami wskutek drobnych awarii sprztu, niechlujstwa operatorw lub zBego stanu technicznego maszyn i pojazdw, haBas i drgania wywoBane przez pracujce maszyny i pojazdy dowo|ce materiaBy, zmiana zakresu spBywu wd opadowych spowodowane zmian rodzaju nawierzchni jezdni. Projekt nie przewiduje wycinki rosncych obecnie drzew przydro|nych. Po wybudowaniu drogi przez zmian nawierzchni ruch po niej powinien by bardziej pBynny, zlikwidowane zostan czynniki wtrne (zapylenie, odpady itp.) Zagro|enia po wybudowaniu powinny by znacznie ograniczone w porwnaniu ze stanem istniejcym i prognoz ruchu dla tej kategorii (L). 5. DziaBania powodujce zmniejszenie szkodliwego oddziaBywania na [rodowirt     H L T 4nPb:@pBF":~Hh h'h:/h=L h/5>* h/5 h:/CJ h=LCJ hclCJh=Lh/5CJaJh=Lh=L5CJaJ h/CJh/h/5>*@CJ A:rt   J L B 51$$dha$$dh^a$gd=L $ & Fdha$41$dh$dha$bgB bP24nft@R $ & Fdh1$a$5 $dh1$a$ 4^`6 $ & Fdha$$dh^`a$&Fj 2!4!6!!#%&&V'(()*&,`--../ $dh1$^a$ $ & Fdh1$a$4`5 $dh1$a$ $ & F dh1$a$ ( 4 | 2!6!>!!!"##%Z%&&V'l1t12@@HHJJdKfKnKKSSTUUUU@VDVHVBXJXnXf`gbgh/mHsH h:/56 hR156 h/56U h/5>* h/5h/hR10./0/^0j1l1@ AA$BBCD|DE.FF`HIJJ $ & Fdh1$a$ $dh1$a$ $ & Fdh1$a$$dh1$^`a$7 $dh1$^a$sko Zagro|enia krtkoterminowe, zwizane z realizacj zadania s zwykle niewielkie, ale mog by uci|liwe dla mieszkaDcw z ssiedztwa budowy. Nie ma mo|liwo[ci ich caBkowitego wyeliminowania, ale mo|na je znacznie ograniczy przez: ograniczenie robt do godzin dziennych, stosowanie maszyn i pojazdw w dobrym stanie technicznym, dobr organizacj robt i transportu, by silniki maszyn i pojazdw nie funkcjonowaBy bez wykonywania pracy (na luzie), utrzymanie dojazdw do budowy w dobrym stanie (o rwnej nawierzchni), nie przeBadowywanie i ograniczenie obrotw silnikw, Realizacja robt objtych projektem znacznie zmniejszy zagro|enia dBugoterminowe, zwizane z eksploatacj drogi przez mieszkaDcw w stosunku do stanu istniejcego. Wykonanie nawierzchni bitumicznej jezdni wpBynie na: zmniejszenie haBasu, wibracji i zanieczyszczenia powietrza spalinami dziki poprawie pBynno[ci jazdy, zmniejszenie zapylenia powietrza pochodzcego od nawierzchni (z nawierzchni bitumicznej pylenie w trakcie ruchu jest znacznie mniejsze ni| z tBuczniowej, |u|lowej czy gruntowej), zmniejszenie zanieczyszczenia wd opadowych (nawierzchnia bitumiczna nie jest wypBukiwana). Przy przyjtej konstrukcji nawierzchni, spadkw podBu|nych i poprzecznych, poboczy zmiana odpByww wody opadowej nie ulegnie zwikszeniu ponad dotychczasowy spByw i nie przekroczy jej o 20%. 6. Planowane przedsiwzicie nie powoduje konieczno[ci ustanowienia obszaru ograniczonego u|ytkowania 7. Analiza mo|liwych konfliktw spoBecznych GBwn przyczyn ewentualnych konfliktw spoBecznych zwizanych z projektowanym przedsiwziciem s zagro|enia interesw osb trzecich podlegajcych ochronie prawnej. Interesy osb trzecich podlegajce ochronie prawnej obejmuj midzy innymi: zapewnienie osobom trzecim dostpu do drg publicznych, ochron przed pozbawieniem mo|liwo[ci korzystania z wody, kanalizacji, energii elektrycznej, [rodkw Bczno[ci, ochron przed uci|liwo[ciami, ochron przed zanieczyszczeniami. Projektowane przedsiwzicie realizowane jest na wniosek spoBeczno[ci lokalnej i uwzgldnia w swych rozwizaniach elementy ochrony prawnej osb trzecich. Wykonanie tej inwestycji poprawi komfort |ycia, bezpieczeDstwa u|ytkownikw drogi oraz mieszkaDcw przylegBych siedlisk, zmniejszy oddziaBywanie ujemne zwizane z ruchem drogowym. Projekt nie narusza elementw przyrodniczych istniejcego [rodowiska na danym terenie. Roboty bd realizowane w obrbie istniejcego pasa drogowego. Konfliktw spoBecznych zwizanych z planowanym przedsiwziciem nie przewiduje si. 8. Streszczenie w jzyku niespecjalistycznym informacji zawartych w charakterystyce ekologicznej przedsiwzicia budowlanego Opracowanie okre[la, jaki wpByw na [rodowisko bdzie miaBa realizacja zadania pod tytuBem: Przebudowa drogi gminnej Zwiesz - Czarnotka odcinek od km 0+000 ,00do km 1+000,00 W opracowaniu wskazano zagro|enia krtkoterminowe wystpujce w trakcie realizacji przedsiwzicia oraz wskazano sposoby ich ograniczenia. Wskazano, |e po realizacji projektu docelowo znacznie zmniejszy si zagro|enia zwizane z eksploatacj obiektu. 9. yrdBa informacji Podstaw opracowania niniejszej charakterystyki byBy: Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80 z 2003r., poz. 717) Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o zmianie ustawy  prawo budowlane oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr 80, poz. 718) Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczeglnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie drg krajowych (Dz.U. Nr 80, poz. 721) Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych. Obwieszczenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2000 roku w sprawie ogBoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych (Dz.U. Nr 71 z 2000r.) wraz z pzniejszymi zmianami. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku, Prawo Ochrony Zrodowiska (Dz.U. z 2001r., Nr 62, poz. 627) z pzniejszymi zmianami. Rozporzdzenie Rady Ministrw z dnia 24 wrze[nia 2002r. w sprawie okre[lenia rodzajw przedsiwzi mogcych znaczco oddziaBywa na [rodowisko oraz szczegBowych kryteriw zwizanych z kwalifikowaniem przedsiwzi do sporzdzania raportu o oddziaBywaniu na [rodowisko (Dz.U. Nr 179, poz. 1490) Rozporzdzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 roku w sprawie warunkw technicznych, jakim powinny odpowiada drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 43, poz. 430) Rozporzdzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunkw technicznych, jakim powinny odpowiada drogowe obiekty in|ynieryjne i ich usytuowanie (Dz.U. z 2000r., Nr 63, poz. 735) Metody prognozowania zanieczyszczeD komunikacyjnych powietrza  IOZ Warszawa Zasady ochrony [rodowiska w drogownictwie zaakceptowane przez Ministerstwo Ochrony Zrodowiska, Zasobw Naturalnych i Le[nictwa, wprowadzone do stosowania od dnia 01.08.1999 roku zarzdzeniem Nr 42/99 Generalnego Dyrektora Drg Publicznych P r o j e k t a n t : ................................................ JdKfKKMMNN4OzOPRRRRFSHSSSTTUU4$1$a$41$ 41$^` $ & Fdh1$a$5 $dh1$a$$dh1$^`a$UHVJV`W@XBXnXXYZ[]^abHddffffffff`gbg44 1$^ 4 & F1$41$4$1$a$;0. A!"#$%8X@X Normalny 1$ *$B*OJQJCJmHsHPJCJJAJ Domy[lna czcionka akapituTiT  Standardowy :V 44 la ,k, Bez listy POP WW-Domy[lna czcionka akapitu2O2 WW8Num1z0OJQJ2O2 WW8Num1z1OJQJ2O!2 WW8Num1z2OJQJ2O12 WW8Num1z3OJQJ2OA2 WW8Num2z0OJQJ2OQ2 WW8Num2z1OJQJ2Oa2 WW8Num2z2OJQJ2Oq2 WW8Num2z3OJQJ2O2 WW8Num3z0OJQJ2O2 WW8Num3z1OJQJ2O2 WW8Num3z2OJQJ2O2 WW8Num3z3OJQJ2O2 WW8Num4z0OJQJ2O2 WW8Num4z1OJQJ2O2 WW8Num4z2OJQJ2O2 WW8Num4z3OJQJ2O2 WW8Num5z0OJQJ2O2 WW8Num5z1OJQJ2O!2 WW8Num5z2OJQJ2O12 WW8Num5z3OJQJ2OA2 WW8Num6z0OJQJ2OQ2 WW8Num6z1OJQJ2Oa2 WW8Num6z2OJQJ2Oq2 WW8Num6z3OJQJ2O2 WW8Num7z0OJQJ2O2 WW8Num7z1OJQJ2O2 WW8Num7z2OJQJ2O2 WW8Num7z3OJQJ2O2 WW8Num8z0OJQJ2O2 WW8Num8z1OJQJ2O2 WW8Num8z2OJQJ2O2 WW8Num8z3OJQJ2O2 WW8Num9z0OJQJ2O2 WW8Num9z1OJQJ2O!2 WW8Num9z2OJQJ2O12 WW8Num9z3OJQJLB@BL Tekst podstawowy4$dh1$a$rC@Rr Tekst podstawowy wcity)5$dh1$]^`a$xObx WW-Tekst podstawowy wcity 2&6$dh]^`a$xOrx WW-Tekst podstawowy wcity 3&7$dh]^`a$(l9:Tg~@fWXr1m(73: Cde #  d pqJcNR/L >}0KL {W  cdvw$ % !!!7!m!!O""#\$%J&$'q'`(a(b(c(d(z({(|(((000000000040 0 00 0005000 00 0 0  060 040 005000000 0 0 000500 0 0 0 0 0 00005050000400 0 0 0 0 0 0007000000 0 0 0 0 000 0 0 000000500 0 0 0 00000000004040404040404040404040 40 40 40 40 40 40 40 40 40 40404040404040404040 bgB ./JUbg45bgjrTZ\^`e  DJMVu{!),1 1 > !!8"<"""##"$&$k%o%3&7&''f(g((g}BC X^19mn()   )COek  # ,  d o qucsN^#LQ  #}0< { !!%!($)$ ' '("(v(y((((jr(   p^p`OJQJ ^`OJQJop^p`OJQJ@ ^@ `OJQJ^`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJoP^P`OJQJ^`OJQJ ^`OJQJo ^ `OJQJ\ ^\ `OJQJ,^,`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJol^l`OJQJp^p`OJQJ ^`OJQJop^p`OJQJ@ ^@ `OJQJ^`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJoP^P`OJQJp^p`OJQJ ^`OJQJop^p`OJQJ@ ^@ `OJQJ^`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJoP^P`OJQJp^p`OJQJ ^`OJQJop^p`OJQJ@ ^@ `OJQJ^`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJoP^P`OJQJp^p`OJQJ ^`OJQJop^p`OJQJ@ ^@ `OJQJ^`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJoP^P`OJQJp^p`OJQJ ^`OJQJop^p`OJQJ@ ^@ `OJQJ^`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJoP^P`OJQJp^p`OJQJ ^`OJQJop^p`OJQJ@ ^@ `OJQJ^`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJoP^P`OJQJp^p`OJQJ ^`OJQJop^p`OJQJ@ ^@ `OJQJ^`OJQJo^`OJQJ^`OJQJ^`OJQJoP^P`OJQJ^`^`^`^`^`^`^`^`^`  WW8Num1WW8Num2WW8Num3WW8Num4WW8Num5WW8Num6WW8Num7WW8Num8WW8Num9 /:/R1=L'cl@kkßkkd (@@ @@@ @"@,@@UnknownGz Times New Roman5Symbol3& z Arial?5 z Courier New;WingdingsBAhʹʹ"J"J!24((3QH(?:/CHARAKTERYSTYKA EKOLOGICZNADamianmirek4         Oh+'0 $ @ L X dpxCHARAKTERYSTYKA EKOLOGICZNADamianNormalmirek2Microsoft Word 10.0@@l!k@8@8"՜.+,0 hp|  J( CHARAKTERYSTYKA EKOLOGICZNA Tytu  !"#$%&'()*+,-./012345689:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTVWXYZ[\^_`abcdgRoot Entry Fm\i1Table7 ;WordDocument!lSummaryInformation(UDocumentSummaryInformation8]CompObjj  FDokument Microsoft Word MSWordDocWord.Document.89q